Listenin 20. sırası: Şimdiye kadar hiç okumadığınız yabancı erkek yazardan bir kitap.
Aslında listemde minik bir değişiklik yapmak zorunda kaldım. Çünkü bir kafa karışıklığı sonucu 13. kategoriyi yanlış algıladım. Türkiye'de basılı tek kitabı olan bir yazardan diye anladığımdan önce bu kitabı 13. kategoriye yerleştirmiştim. Sonra fark ettim ki ben kategoriyi yanlış anlamışım:)) Peter Mendelsund'un yurt dışında basılmış 'Cover' isimli bir kitabı daha olduğu için 20. sıraya kaydırdım.
Listenin 20. sırası için seçtiğim 'Alakarga' kitabını da 'Kısa Kitaplar Festivali' dahilinde okuyacağım:))
Kitabı ilk gördüğümde isminden, minikliğinden ve içeriğinden çok etkilenmiştim. Okuyunca da çok sevdim.
Okuma halleri fotoğraflarıma bakmak isterseniz:
Okuma Halleri, Fotoğraflarla - Okurken Ne Görürüz? - Peter Mendelsund
OKURKEN NE GÖRÜRÜZ?
Yazarı: Peter
MENDELSUND
Orijinal
Adı: What We See When We Read Vintage Books, 2014
Türü: Resimli
Bir Fenomoloji
Yayın
Hakları: Metis Yayınları
www.metiskitap.com
- İlk
Basım: Kasım 2015
Kapak
Tasarımı: Peter Mendelsund
Çeviren: Özde
Duygu Gürkan
- 450 sayfa
Kitaptan Alıntılar;
* Hayal gücümüze
davetiye çıkaran tam da metnin açılığa kavuşturmadığı şeylerdir. Dolayısıyla
kendime soruyorum: Hayal gücümüzün en çok çalıştığı ya da en canlı hayal
ettiğimiz kısımlar yazarın en muğlak veya ketum olduğu yerler mi?
* Bence okurken
görmekten ziyade duyarız.
* Emma Bovary'nin
göz rengi, Flaubert'in romanı Madam Bovary boyunca (meşhur bir şekilde) değişip
durur. Mavi, kahverengi, simsiyah... bunun bir önemi var mı?
Varmış gibi görünmüyor.
* Gözleri mavi:
masumiyet ve dürüstlük. Gözleri siyah: tutku ve derinlik. Gözleri yeşil:
vahşilik ve kıskançlık. Gözleri kahverengi: güvenilirlik ve sağduyu.
* ... elimdeki
kitaba döndüğümde, sanki kitap bir aynaymış gibi, içeri doğru bakıyormuş
hissine kapılırım.
* İnsan gözleriyle
görmez, zihniyle görür. / Oliver Sacks
* Kelimeler oklar
gibidir - kendileri bir şeydir ve ayrıca bir şeyi işaret ederler.
* Proust'un,
okuma deneyimini 'gözlerin hummalı kariyeri' olarak betimlediği...
Alıntı şöyle biter: '... ve ... onları sessizce takip eden
kendi sesim.'
* Hayal gücünün
'içsel bir göz' olduğunu söyleyebiliriz.
* Kafka
Dönüşüm'ün yayıncısına, kapak tasarımcısı kitabın kapağına Ungeziefer'inin
(böcek) benzerini koymaya yeltenir korkusuyla şöyle yazmıştı:
'O olmasın, lütfen o olmasın! Böceğin kendisi tarif
edilmemeli. Uzaktan bile gösterilmemeli.'
^-^
KEDİLER ^-^
* ... ayaklarının
dibinde kendisini takip eden yeşil gözlü kedisiyle birlikte yavaşça gelirken
duvarın üzerinde parlıyor.
* Bütün kediler
yeşil gözlüdür...
* Kedinin mumla
aydınlanan gözleri ve bu gözlerin özgüllüğü...
MART 2016
Yazar Hakkında Bilgi= Peter Mendelsund, Amerikalı kitap
tasarımcısı, yazar. Cambridge, Massachusetts'te doğdu ve büyüdü. Columbia
Üniversitesi'nde felsefe ve edebiyat öğrenimi gören Mendelsund bir süre konser
piyanistliği yaptıktan sonra kariyer değişikliğine giderek kitap
tasarımcılığına yöneldi. Kısa zamanda dikkat çekici kapak tasarımlarıyla
ünlendi ve çalışmalarını Cover (Kapak, 2014) adlı kitapta bir araya getirdi.
Halen çeşitli yayınevlerinin sanat yönetmenliğini yapan Mendelsund, eşi ve iki
kızıyla birlikte Manhattan'da yaşıyor.
ARKA KAPAK –
Edebi eserlerdeki
betimlemeleri okuduğumuzda zihnimizde ne canlanır? Yazarın hayal ettikleriyle
bizim hayal ettiklerimiz örtüşür mü, yoksa tamamen kendimize özgü
karakterler/mekânlar mı yaratırız? Betimlemeler hiçbir zaman eksiksiz değildir,
mutlaka atlanan detaylar kalır. Bu boşlukları nasıl doldururuz? Dahası,
betimlemeler bazen peyderpey gelir; sözgelimi bir karakterin boyuna posuna dair
bilgi edindikten yirmi sayfa sonra öğreniriz göz rengini ve biçimini. Peki o
arada gözlere ne olur? Karakterimiz gözsüz mü idare eder?
Aslen kitap tasarımcısı ve aynı zamanda sıkı bir edebiyat okuru olan Peter Mendelsund, yönelttiği bu ve benzeri sorularla, okurken zihnimizde olup bitenleri daha detaylı düşünmeye çağırıyor bizi. Okuduklarımızın zihnimizde nasıl işlendiğini, görselliğin bu süreçte nasıl bir rol oynadığını irdeliyor. Bunu yaparken de hem Batı edebiyatının önemli eserlerinden hem de esprili ve yaratıcı görsellerden faydalanıyor.
Okumakla zihinde canlandırmak arasındaki incelikli ilişkiyi son derece özgün bir şekilde ele alan bu kitap, okuma deneyiminin kendisinin de en az okunan eserler kadar ilgi çekici ve üzerinde düşünmeye değer olduğunu gösteriyor bizlere.
Aslen kitap tasarımcısı ve aynı zamanda sıkı bir edebiyat okuru olan Peter Mendelsund, yönelttiği bu ve benzeri sorularla, okurken zihnimizde olup bitenleri daha detaylı düşünmeye çağırıyor bizi. Okuduklarımızın zihnimizde nasıl işlendiğini, görselliğin bu süreçte nasıl bir rol oynadığını irdeliyor. Bunu yaparken de hem Batı edebiyatının önemli eserlerinden hem de esprili ve yaratıcı görsellerden faydalanıyor.
Okumakla zihinde canlandırmak arasındaki incelikli ilişkiyi son derece özgün bir şekilde ele alan bu kitap, okuma deneyiminin kendisinin de en az okunan eserler kadar ilgi çekici ve üzerinde düşünmeye değer olduğunu gösteriyor bizlere.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder