25 Haziran 2012 Pazartesi

Mahrem - Elif Şafak

Masalsı... 
Öyle güzel anlatımı ve öyle güzel bir yazım dili var ki kitabın, okurken aldığım keyfi tarif edemem. Daha önce de yazdığım gibi Elif Şafak'ın röportaj ve katıldığı televizyon programlarını takip etmeme rağmen kitaplarındaki kalemiyle bir türlü tanışamamıştım. Mahrem okuduğum ilk kitabı ve kesinlikle son olmayacak.
Komşum sağ olsun:) Sırada yine komşumdan aldığım Elif Şafak 'Aşk' var, okunmak üzere sehpanın üzerinden göz kırpan...

MAHREM
Görmeye ve Görülmeye Dair Bir Roman


Fotoğrafı çekerken neden mumları kullandığımı kitabı okuyanlar anlayacaktır:)

Yazarı: Elif ŞAFAK
Yayın Hakları: Doğan Kitap
(www.metiskitap.com)
-         İlk Basım: Ağustos 2000
-         On Birinci Basım: Mart 2007
Türü: Roman     /        229 sayfa

Kitaptan Alıntılar,

* Kaç kitap okuyunca alim, kaç diyar görünce gezgin, kaç hezimetten sonra bezgin olurdu insan?

* Bütün sırları sırlayan geçmiş…

* Hava denilen görülmez bir mekandı. Hem uçsuz bucaksızdı, hem de bir solukta tüketilecek kadar kısa; hem çok uzaktaydı, hem de insanın burnunun ucunda.

* Mavi, masmaviydi deniz; rehindi duru durgunluğunda.


* Bu tür vakalar her daim, bire bin katıp, bine bir gıdım esrar tozu serperek nakledilirdi.

* … her gaflette bir musibet ve her musibette bir alamet tesbit etmeye alışkın kadın kısmı, …
  
* Kadın kısmının gemisi batsa batsa, sorumluluklar ambarında açılan gedikten azar azar su ala ala değil, beklenmedik bir anda hayaller mendireğine gümbür gümbür yağan güllelerden batardı.

* Erkek kısmının gemisi batsa batsa, gördüğü en parlak ışığı deniz feneri zannedip, dümeni sığ sulara kırmaktan ötürü batardı.

* Yeter ki istesin, kargayı bülbül, merkebi düldül diye pazarlar; şeytana pabucunu ters giydirip, yedi mahalleyi seyrine toplardı.

* … Buna rağmen üşümeye devam ederlerse eğer, soba kenarındakilerin gördüğü rüyaları gizlice aşırıp, üzerlerine örterlerdi sıcacık. Rüyası çalınan tir tir titreyerek uyanır, …

* Senelerdir postanede memurdu… zarfları şap şup yalayıp kapatırdı. Zarfların üzerlerinde adres yazılı olduğu için değil, yazıları gözlerden sakladıkları için elzem olduklarına inanırdı. Mektubu mektup yapan bu kapalılık, bu gözden ıraklıktı. İntihar ettiği gün ağzı açık bir zarf bıraktı geride. İçine gözünü koydu. ‘Gözü açık gitmiş’ diye sevenleri ağladı. Huzur içinde yatsın diye, zarfını şap şup yalayıp kapadılar.

* Tiktak zamanın taktik’idir.

* Ay tutulması: Gökyüzündeki ay yeryüzündeki insanların gözlerinden saklanmayı başarır bazen. Hazır kimse görmüyorken, pudrasını tazeler.


* kırk yamalı tek iplikli şaman kisvesi?

* Geçmiş, geçip gitmez. Hiçbir yere gitmez. Geçmiş hep bugünün içine akar.

* Janus: Eski Roma tanrılarından Janus, bir arkaya biri öne bakan iki ayrı yüze sahipti. Bu sayede, hem geçmişi görebiliyordu, hem de geleceği.

* Komşu kadın, hiç kapanmayan bir gözdür. Pencere önlerinden, dantel tüllerin ardından, balkon kenarlarından, duvar diplerinden, gözetleme deliklerinden ve bir de, pişirip dağıttığı aşurelerin içinden bakar. J

* Elmas bir gözdür yürek. Ve çizilmeyegörsün bir kere, artık hep sedefsi bir yırtıkla bakacaktır cümle aleme.

* Mahremiyetin gitti mi elden, sende gitmelisin tez elden!

* Çok konuşanın dili kanar.

* Ne zaman mevsimlerden kış, olanca beyazlığına rağmen kara diye anılacak kadar zorlu geçse…

^-^ KEDİLER ^-^

* … yaya geçidinden, elinde bastonu, peşinde bir sürü kediyle kör bir adam yürümeye başlıyor.

* Satıcının yanında çoğu yavru olmak üzere, bir sürü kedi dolanıyordu. Dışarıdayken kör bir adamın yanına, tek ve büyük bir köpek yakışırdı, bir sürü yavru kedi değil. Üstelik kediler satıcı sanki her an ayaklanıp kaçacak kocaman bir ciğermiş gibi, yalana yalana dolanıyorlardı adamın etrafında.
… Paraya uzanırken, satıcının kucağına kurulmuş yavru kedilerden biri sırtını kabartıp tıslamıştı bana. Kedilerin benden hoşlanmadığına daha evvel de tanık olduğum için şaşırmamıştım ama gene de asabım bozulmuştu.

* Kedi gözü, insanın göremediklerini görebilir.

* Kedi fazla tüy döküyor, ben fazla soru soruyordum.

* Arada durup, boğazıma takılanları daha rahat yutabilmek için süt içiyordum, kedinin sütünü.

* Mışıl mışıl uyuyordu çocuklar, kediler…

* Elsa’nın yediği ciğerleri kendi seçer, kendi pişirirdi.

* Vişne ağacının dalında bir ölü asılıydı, bir kedi ölüsü L

* İyi de çocuklar kediler severdi. Acaba bu çocuk kedileri sevmiyor muydu?

* … üzerinde kestane pişen sobanın yanında, kabarık yer yastığının üzerinde, kırmızı yün yumağı ile oynayan bir kedi vardı.

* Sanki birisi dikkatli adımlarla çinko damın üzerinde yürüyordu; birisi… ya da bir kedi…

* İnsan unutunca ve unuttukça, bir kedi gibi kendi kabahatinin üzerini örtebilir.

* Kediyi görüyorum o an. Sırtındaki bütün tüyler kabarmış; bana bakıyor aşağıdan.

-         BASIM HATALARI-

* Sf / 36 1. prg.
Deniz… pütür pütür kabanr,…

* Sf / 44 2. prg.
O kadar uzun zaman olmuştu ki yürümeydi.

* Sf / 53 son prg.
… sesini emecek böcek bulamadığmda

* Sf / 66
an kovanında bala sövmüşcesine…

* Sf / 86 1. prg.
… tasalarımız, takmtılarımız

* Sf / 100 son prg.
         Artık kesinkes kararını vermiştim.

* Sf / 115 sondan bir önceki prg.
İçinde bir uğultu kabanyordu.

* Sf / 117 4. prg.
… sırtına inen kırbaçlardan kaları yaraları iyileştirmek için…

* Sf / 139
… olmak üzere iki kışıma ayrılır.

* Sf / 142 son prg.
… bir avuç dolusu patlamış mısın ağzıma tıkarken.

* Sf / 164 Lamia bölümü
Geçeleri bu nefretle…

* Sf / 166 ilk başlar
Biri rejim yapanlar içindi; az yağh.

* Sf / 169 oryantalizm bölümü
… bir kez sevişebilmek için yanıp tutuşulmuş Batılı seyyah.

* Sf / 172 son prg.
… kelamın taneleri ama yanlmıyordu.

* Sf / 175 ilk başlarda.
… gerisin geri çıkanlırdı.

* Sf / 175 1. prg.
… miskin miskin gülümseyiyerdi güneş.

* Sf / 206 sondan 1 önceki prg.
… yemeyi aklımdan dahi geçilmemiştim.

* Sf / 225 son prg.
… bir uçan balondan gözümüzü ayınr ve sonra dönüp tekrar bakarsak..

 Okuduğum tarih: 25 Haziran 2012

Yazar Hakkında Bilgi= Elif Şafak, 1971, Strasbourg doğumlu, ODTÜ Uluslar arası İlişkiler Bölümü’nü bitirdi, yüksek lisansını aynı üniversitede Kadın Çalışmaları Bölümü’nde, doktorasını ise Siyaset Bilimi alanında tamamladı. ‘Bektaşi ve Mevlevi Düşüncesinde Kadınsılık- Döngüsellik’ konulu yüksek lisans tezi Sosyal Bilimler Derneği’nce ödüllendirildi. İlk öykü kitabı Kem Gözlere Anadolu 1994 yılında yayımlandı. İlk romanı Pinhan ile 1998 yılı Mevlana Büyük Ödülü’nü aldı. Bunu Şehrin Aynaları ve yazara 2000 yılı Türkiye Yazarlar Birliği Ödülü’nü kazandıran Mahrem izledi. Bu romanıyla geniş bir okur kesimince tanınan yazar, diğer romanları gibi Metis Edebiyat dizisinde yayımlanan Bit Palas (2002) ve Araf’ı (2004) yazdı. Kadınlık, kimlik, kültürel bölünme, dil ve edebiyat konulu yazılarını Med - Cezir’de (2005) bir araya getirdi. Elif Şafak Avrupa ve ABD’de çeşitli gazete ve dergilere yazmaktadır. Michigan Üniversitesi’nde ve Arizona Üniversitesi’nde öğretim üyesi olarak görev yapmıştır. 2006’da yayımladığımız Baba ve Piç yılın en çok ilgi gören kitabı oldu ve 2007 başında dünyanın önde gelen yayınevlerinden Viking / Penguin tarafından İngilizcesi yayımlandı.

SON SÖZ –

        Görmeye ve görülmeye dair bir roman…

‘Öyle güzel ki uçmak… Öyle güzel ki tüyden hafif, uçurtmadan serseri, buhardan oynak, toz zerresinden kıvrak, kar tanesinden savruk olabilmek gökkubede. Niyetim daha, daha da yükseklere çıkmak. (…) Niyetim gökyüzünde fersah fersah yükselip güneşin gölgesine değerek, bembeyaz bulutların üzerine çıkıp bağdaş kurmak ve bir de oradan bakmak dünyaya. Çünkü bilmek istiyorum aşağıda olup biten her şey görülüyor mu buradan bakıldığında? Merak ediyorum arka bahçelerde sırlanmış sırlar, işlenmiş kabahatler, yarım kalmış oyunlar kaydediliyor mu satır satır, kelime kelime?
Bilmek istiyorum bir mahremiyeti var mı insaoğlu-insankızının, insan olmanın?’

         Şafak, Isabel Allende ekolü büyülü gerçekliğin önemli bir mirasçısı olmaktan öte bir yazar. Romanın görkemli gerçeküstücülüğü kayda değer bir zekayla desteklenmiş.
                            The Independent

         Uyumsuzluklara ve toplumun bunlara nasıl baktığına dair çok katmanlı bir metin. Sıra dışı, sanrılı bir roman…
                            Kirkus Reviews

not: Çekilişimi unutmayınız, katılınız, beklerim:) Buraya lütfen:)

18 yorum:

  1. ben aşk'ı ve siyah süt'ü okumuştum,bu kitabıda merak ettim..

    YanıtlaSil
  2. süpersin bir günde okumuşsun
    kitaptan alıntılar o kadar güzel ki ben de heves ettim ,kendi kendime hele sen elindekileri bitir diyorum ,utanıyorum şimdi kendimden vakit bulamıyorum bahanesine sığınıyorum
    gerçekten güzel bir kitap,okuduğun ve bizle paylaştığın için sağol canım
    öptüm :))))))))))))))

    YanıtlaSil
  3. Elif şafak'ın Baba ve piç'i bir de siyah süt'ünü okudum Mahrem'i de merak ettim Ayşımcım edinmek gerek.. Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  4. Aşk çok güzeldi.Paylaşım için sağol...

    YanıtlaSil
  5. Elif Şafak'ı ben de hiç okumadım bir yerden başmalı gibi....

    YanıtlaSil
  6. Okuyanım Aşk'ıda mutlaka oku .Benim beğendiğim kitaplar arasındadır.Bende listeme Mahremi alıyorum.En kısa zamanda okumamız dileğiyle sevgiler canım..

    YanıtlaSil
  7. Ayşım'ım bende Elif ŞAFAK'ı ilk defa AŞK kitabı ile okudum. Ve öyle etkilendim ki AŞK'tan sonra sanırım 1 ay kitap okuayamadım. Öyle büyüleciydi ki, kitabı bitirdikten sonra bir hafta aklım, fikrim, zikrim AŞK'tı. Öyle güzeldi işte ...

    YanıtlaSil
  8. Çok güzel bir kitaptı, Elif Şafak'ın neredeyse bütün kitaplarını okudum.Güzel bir dili var ve tasvirlerini çok severim.Bu kitabı sevdiysen Araf'ı da seversin.Görüşmek üzere.

    YanıtlaSil
  9. "Baba ve Piç" romanı ilk okuduğum Elif Şafak romanıydı ve bayılmıştım hala da en sevdiğimdir. Aşk da çok güzel ama Araf'ı kesinlikle tavsiye etmiyorum, blogumda paylaşmıştım hatta kitap hakkındaki fikrimi, kitabın son sayfalarında bile bırakmamak için kendimle savaştım. Zorla okudum ama kimseye de tavsiye etmiyorum. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  10. Alıntılara doyamadım, nasıl uğraşmışsınız teşekkürler.
    Elif Şafağın dilini çok seviyorum zaten.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  11. ayşimcim, inan ki aşkı daha çok seveceksin. mahremi bende çok merak ettim şimdi.

    YanıtlaSil
  12. Yorumlarınız için çok teşekkür ediyorum.
    Aşk'a hemen başlayacaktım ama önce ablamdan aldığım Sultan'ı Öldürmek kitabını bitirmem ve geri vermem gerekiyor:) Biter bitmez Aşk'la buluşacağım:)))
    Sevgiyle kalın.

    YanıtlaSil
  13. Ne güzel tanıtmışsınız alıntılar mükemmel Mahremde okuyacaklarım sırasında şimdi.Kedilerinize ve size sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum, beğenmenize pek sevindim.
      Benden ve kedişlerimden de kocaman sevgiler bizden size:)

      Sil
  14. o kadar güzel post hazırlamışsınız ki, okuyupta beğenmediğim kitap bu muydu diyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumunuz için çok teşekkür ediyorum.
      Bazen kitaplar okunduğu ruh haline göre de olumlu veya olumsuz bir etki bırakabiliyor.
      Sevgilerimle.

      Sil
  15. okumadım aldım listeme ...teşekkürler ayşınım ne güzel anlatıyorsun okudukça postlarını kitaplara saldırasım geliyor..:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mahrem'i senin de beğeneceğini düşünüyorum.
      Çok teşekkürler alanayım:)

      Sil