4 Nisan 2013 Perşembe

Jaguar * Peride Celal

Peride Celal'in yazı dilini pek sevdim. Yazarın okunmak üzere bekleyen bir kitabı daha mevcut kitaplığımda: 'Bir Hanımefendinin Ölümü'. Burada paylaşmıştım. İlk fırsatta onu da okuyacağım inşallah.




JAGUAR
Yazarı: Peride CELAL
Yayın Hakları: Can Yayınları
-         1. basım: 1978, Milliyet
-         2. basım: 1996, Can
-         Türü: Öykü       /        199 sayfa


Kitaptan Alıntılar,

* Ben bir Jaguar’la evlenmeyi düşünüyorum! dedi, kız.
Gerçekten de garip şeyler geçiyordu aklından, hem de edepsizce şeyler. Ama çok hoştu doğrusu kurduğu düş: Binersin istediğin zaman, bastın mı gaza git dilediğin yere… Frenler de senin elinde, saçı sakalı yok, bakışı pis değil, gıcır gıcır. Ekmek istemez, yemek istemez… Zahmeti ne yavrunun? Erkek milleti gibi alta alması da yok. Sen her zaman üsttesin, ensesindesin. Kır boynunu istediğin yere…
Vık… Vık… Vık, kornası iyi öten bir koca, frenleri sağlam, kucağı yumuşacık.
Sahi komik be! Ama eli nerede, bacakları nerede? Haydi farlarına göz diyelim, burnu da var, ağzı da uydu… Çiş bile eder, hava verir arkadan, ekzostan… Ha… Ha… Ha… Çeker cartaları, ama şey be, şeyi yok işte…

* Jaguar, Dekopatable, 1965, spor boy!

^-^ KEDİLER ^-^

* Jaguar, kapının önünde, gümüş burnunu uzatıp cins bir kedi gibi yatmış.

* Kız bir kedi çevikliğiyle yana çekilip baktığında,…

* Kız nerede, kız hangi damın üstünde miyavlar mart kedisi gibi kimbilir?

* Kediler başka, onlar yalnız ciğer yer.

Yazım-Basım Hataları-

* Sf/ 43
Çarşambaları hak matinesiydi.

* Sf/ 187
Fingirtisi varmış kırının.

                                           Okuduğum tarih: 5 Mart 2013

SON SÖZ –

Beş öykü var bu kitapta. Kitaba adını veren Jaguar, roman özelliği taşıyan bir uzun öykü. Bir eski İstanbul mahallesi. Arabaların güçlükle geçtiği daracık bir eski sokak. Her araba geçişinde sarsılıp sallanan eski ahşap evler. Bu evlerden birinde yeniyetme bir kız. Bütün gün evin cumbasından, dışarıdan geçen arabaları gözlüyor. Bütün tutkusu arabalar. Ama bir gün yoldan geçen Jaguar marka siyah araba aklını başından alıyor ve bir aşk başlıyor. Değerli romancımız Peride Celal, yayıncımıza yazdığı bir mektubunda Jaguar için şunları söylemiş: 
`Jaguar, benim çok önem verdiğim bir uzun öykü. Çünkü ilk kez bir insanı değil, bir arabayı öykü kahramanı olarak düşündüm ve ele aldım. Bir nesneydi öykü kahramanım. Ve insanlar arasındaki toplumsal, sınıfsal uçurumu anlatmakta bana çok yardımcı oldu.
Bu uzun öyküden başka, kitapta yer alan `Putana, `Bir Yaz Gecesi Öyküsü, `Çocuk ve `Plajda adlı birbirinden güzel öyküleriyle edebiyatımızın bu onurlu yazarını bir kez daha seveceğinize inanıyoruz.



6 yorum:

  1. Hiç okumadığım bir yazar, aklımda bulunsun yeni alışverişlerimde....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben çok sevdim yazarın tarzını. Şimdi ilk fırsatta elimdeki diğer kitabını da okuyacağım.
      Sevgiler.

      Sil
  2. Merak ettiğim bir kitaptı Okuyancım, paylaşımın için teşekkürler, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim Erencim.
      İçten sevgilerimle:)

      Sil
  3. alıntılara bakarak değişik geldi, ayrıca samimi bazıları kendini sıkar bu tarz şeyler konuşmaya falan , yazar dürüst davranmış :)
    sevgiler canım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nasıl söylenir bilmiyorum ama yumuşacık bir anlatımı var.
      Sevgiler benden:)

      Sil